Szybka Nauka Chemii Przy Pomocy Mnemotechnik

chemia i mnemotechniki

chemia i mnemotechniki

Chemia należy do przedmiotów, w których oprócz zrozumienia tematów, trzeba nauczyć się na pamięć wielu wzorów, skomplikowanych nazw,  symboli a nawet równań.

Mnemotechniki przychodzą tu z ogromną pomocą. Można bowiem bardzo przyśpieszyć naukę, korzystając z potęgi wyobraźni i skojarzeń. Oto kilka przykładów.

Tablica Mendelejewa

Wielu nauczycieli wymaga od uczniów zapamiętania większości pierwiastków na tablicy Mendelejewa i powiązanych z nimi informacji. Wkuwanie takich danych jak symbol, liczba i ciężar atomowy nie należą do najłatwiejszych. Natomiast można bardzo szybko opanować je, za pomocą mnemotechnik.

Przykład: mamy do zapamiętania następujący pierwiastek:

Lit, Li, 3, 6,94 (nazwa, symbol, liczba atomowa i masa atomowa)

Teraz naszym zadaniem jest zamiana pojęć abstrakcyjnych  i trudnych do zapamiętania na coś, co możemy zobaczyć w wyobraźni. Nazwę pierwiastka i jego skrót wymyślamy na bieżąco, a cyfry – używając jednej ze znanych nam mnemotechnik (zamienniki cyfr lub główny system pamięciowy)

Następnie połączenie tego w jeden ciąg, za pomocą łańcuchowej metody skojarzeń (ŁMS). Oto, jak to zrobić dla pierwiastków z naszego przykładu:

  • Lit – wyobrażamy sobie jako litewską walutę „Lit”, a konkretnie monetę.
  • Li – wyobrażamy sobie Bruce Lee
  • 3 – używając podstawników cyfr, wyobrażamy sobie trójkąt ostrzegawczy (znak drogowy)
  • 6 – wyobrażamy sobie rewolwer (podstawniki cyfr)
  • 94 – wyobrażamy sobie bar (główny system pamięciowy)

Teraz zostało już tylko połączyć te 5 elementów w jedną całość za pomocą ŁMS: Zobacz litewską monetę (Lit) z którą walczy Bruce Lee (Li). Następnie stwórz drugi obraz, w którym Bruce Lee biegnie po ulicy, pokonując wszystkie trójkąty ostrzegawcze (3). W trzecim obrazie widzisz wielki rewolwer (6) który zamiast pociskami, strzela trójkątami ostrzegawczymi! W czwartym, ostatnim już obrazie, zobacz bar (94) w którym barman rozlewa do kufli (w kształcie pocisków) piwo, z wielkiego dystrybutora w kształcie rewolweru (dosłownie strzela piwem do siedzących przy barze klientów!).

I tak oto w głowie powstała historyjka. Im lepiej sobie to wyobrazisz, tym masz większą pewność, że zapamiętasz!

Wskazówka: Zawsze twórz własne obrazy i skojarzenia. Nawet najlepsza podpowiedź może być czasem gorsza, niż wymyślone przez siebie skojarzenie…

Wzory chemiczne

Chemia to także wzory chemiczne, które trzeba „wykuć” na pamięć. Zaraz poznasz prosty sposób aby je zapamiętać.

Przykład: Mamy do nauczenia się następujący wzór wraz z nazwą: H2S – Siarkowodór

Nauka takich wzorów składa się z dwóch etapów: pierwszy, to stworzenie podstawników lub skorzystanie z gotowych. Drugi, to połączenie elementów za pomocą ŁMS. Oto przykładowe skojarzenie:

Aby zapamiętać wzór wyobraź sobie, jak wielki diabeł wrzuca widłami siarkę do wody (siarkowodór). Następnie używając metody alfabetycznej zobacz wielką, uśmiechniętą kroplę wody, która relaksuje się na hamaku (H). Nagle hamak ten okazuje się jednym z wielkich skrzydeł łabędzia (2), który wznosi się i leci prosto do słońca (S) powodując jego zaćmienie na ziemi!

Wskazówka: Im Twoje skojarzenie będzie bardziej odbiegało od normalności (uśmiechnięta kropla wody na hamaku :) tym łatwiej je zapamiętasz!

 Reakcje chemiczne

Teraz czas na reakcje chemiczne. Aby zapamiętać nawet najdłuższe i skomplikowane reakcje, wystarczy posłużyć się dwoma, w/w etapami: stworzyć podstawnik (lub użyć gotowego, z dowolnej mnemotechniki) i połączyć za pomocą ŁMS.

Oto przykład zaczerpnięty od jednego z największych w Polsce ekspertów szybkiej nauki, Marka Szurawskiego. Przedstawia on przebieg fotosyntezy:

6CO2 + 6H2O =światło, chlorofil=> C6H12O6 + 6O2

Wyobraź sobie, że  robisz zdjęcie (foto = fotosynteza) jeżowi przy c.o. (centralnym ogrzewaniu), które rozkręca sam Noe (6CO2). Noe za pomocą krzyża (znak plus) wpycha jeża do wody (H2O). Woda ta rozjarza się zielonym światłem (chlorofil), które pada na pijącą kozę (glukoza). A ta wskakuje na krzyż (znak +) i zmienia się w jon (6O2).

Jak widzisz, włączając odrobinę wyobraźni, nauka chemii może być szybka i zabawna! Oczywiście jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z technikami pamięciowymi, tworzenie skojarzeń będzie zabierało więcej czasu. Natomiast „trening czyni mistrza”. 

Jeśli codziennie poświęcisz kilka minut na skojarzenia, to po miesiącu czy dwóch, Twoje życie szkolne czy studenckie, stanie się o wiele prostsze!

Pozdrawiam,
Marcin Kijak

SzybkaNaukaBlog.pl

PS.: Dołącz do nas na forum szybkiej nauki, na którym toczą się już dyskusje o błyskawicznej nauce chemii! Kliknij tutaj: SzybkaNaukaForum.pl

 

Tags: , , , , ,

2 Odpowiedzi na "Szybka Nauka Chemii Przy Pomocy Mnemotechnik"

  • Martyna pisze:
Zostaw Komentarz