Fundamenty Dobrej Pamięci i Zapamiętywania

pamięć i dobre zapamiętywanie

pamięć i dobre zapamiętywanie

Każdy z nas chciałby mieć doskonałą pamięć. Jednak nie każdy wie, że… już ją ma! Wszyscy jesteśmy od urodzenia „wyposażeni” w świetną pamięć i możemy z łatwością zapamiętywać mnóstwo informacji.

Dlaczego jednak tylko nieliczni potrafią ją dobrze zapamiętywać?

Odpowiedzią jest sposób wykorzystania pamięci. A konkretnie, praktyczne wykorzystanie praw szybkiej nauki. Gdy zaczniesz z nich korzystać, Twoja pamięć automatycznie się poprawi. Sprawdź to na sobie!

Oto 9 fundamentów dobrego zapamiętywania: 

1. Efekt początku

Jak to jest, że w życiu liczy się „pierwsze wrażenie”? Czy to w relacjach męsko-damskich, przy poznawaniu nowych ludzi, w sprzedaży, seansu w kinie…

A to właśnie za sprawą efektu początku. Cechą mózgu jest to, że świetnie zapamiętuje początki oraz końce każdego wykładu, lektury, filmu czy historii którą słyszysz. Dlatego najlepsi studenci i uczniowie zawsze dążą do tego, aby dzielić materiał do nauki na części, zwiększając tym samym ilość początków i końców.

2. Efekt końca

Jak wspomniałem wyżej, kolejna cechą mózgu jest zapamiętywanie tego, co na końcu. Jest to też zwane efektem świeżości, bo najlepiej zapamiętujemy to, co „najświeższe” z całego dostarczonego do umysłu materiału.

Prawo to można zauważyć w codziennym życiu. Najlepiej pamiętamy ostatniego nauczyciela od danego przedmiotu, ostatnie wakacje, ostatni posiłek, ostatnią miłość… Podobnie, jak ich przeciwieństwo – czyli to, co było na początku.

Jeśli więc zwiększysz ilość początków i końców w trakcie nauki, lepiej opanujesz dany materiał.

3. Zrozumienie

Kolejny fundament szybkiej nauki to zrozumienie treści, których się uczysz. Jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – np. książka pełna skomplikowanego i nieznanego słownictwa – będzie bardzo trudne do przyswojenia. Spróbuj zrozumieć wykład w języku, którego nie znasz!

Znając ta zasadę, zawsze staraj się zrozumieć treści, których chcesz się nauczyć. Przeczytaj dodatkową lekturę, poszukaj w internecie czy poproś koleżankę lub nauczyciela o pomoc.

4. Emocje

Każdy z nas pamięta wydarzenia, które wywołały silne emocje. Czy to pozytywne (np. zachwycający krajobraz) czy negatywne (np. wypadek samochodowy). Emocje są silnym „klejem mentalnym” który automatycznie utrwala informację w pamięci.

Jeśli chcesz wykorzystać ten efekt, staraj się jak najbardziej angażować emocjonalnie w to, czego się uczysz. Włącz do nauki wyobraźnię!

5. Powtórki

Jak mawia znany, amerykański ekspert rozwoju osobistego – Tony Robbins – „Powtórka jest matką umiejętności”. Im częściej spotykasz się z daną informacją, tym lepiej się ona utrwali w Twojej pamięci. To właśnie dlatego pamiętasz swoje imię, nazwisko, miejsce zamieszkania czy telefon!

Każdy materiał do nauki rozplanuj w czasie i powtarzaj w optymalnych odstępach czasu. Wg „ojca szybkiej nauki” – Tony Buzana, materiał powinien być powtarzany po upływie: 10 minut, 1 godziny, 24 godzin, 48 godzin, tygodnia, miesiąca, 6 miesięcy i roku.

Jeśli należysz do osób skomputeryzowanych, to możesz ułatwić sobie ten proces, używając odpowiedniego programu, który wykona całą pracę za Ciebie – automatycznie optymalizując powtórki. Zobacz tutaj: Optymalne Powtórki

6. Skojarzenia

Wyobraź sobie sytuację, że przychodzisz do domu w płaszczu i chcesz go powiesić. Wyciągasz rękę w powietrze i… z nadzieją, że płaszcz zawiśnie, puszczasz go. Co się dzieje? Oczywiście, płaszcz upada na ziemię.

Dokładnie to samo jest z naszą pamięcią. Mózg działa na zasadzie skojarzeń. Aby coś zapamiętać, musi to z czymś powiązać. Im lepsze, solidniejsze będzie to skojarzenie, tym trwalej coś zapamiętasz.

Praktyczne korzystanie z tej zasady, to używanie tzw. haków pamięciowych. Są to odpowiednie „wieszaki”, które podobnie jak wieszaki w szafie na ubrania – umożliwiają „zawieszanie” informacji w pamięci. Tymi hakami są mnemotechniki. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: mnemotechniki

7. Wyróżnienia

Kolejną cechą naszej pamięci jest zapamiętywanie tego, co odbiega od przeciętności. Przykład: jeśli jedziesz na wakacje do Egiptu, czy prędzej zapamiętasz małą chatkę przewodnika, czy wielkie piramidy w Gizie? Czy odwiedzając Paryż, zapamiętasz przeciętnie wyglądający biurowiec, czy Wieżę Eiffla?

Oczywiście to drugie wygrywa. A to dlatego, że jest inne. Odbiega od rzeczywistości. Zapamiętujemy to, co się wyróżnia! Tutaj ponownie przychodzą z pomocą mnemotechniki i wyobraźnia. Ucząc się dowolnego materiału, wyobrażaj to sobie i wyolbrzymiaj najważniejsze elementy. Tworząc notatki, podkreślaj na kolorowo kluczowe informacje, używaj obrazków i symboli.

Wyróżniaj to, co jest najważniejsze do zapamiętania, aby lepiej zapadło Ci to w pamięć.

8. Zainteresowanie

Jak to jest, że mały chłopiec który nie może się nauczyć prostego zadania z matematyki lub zapamiętać krain geograficznych, potrafi wymienić wszystkich piłkarzy w swojej ulubionej drużynie? Z łatwością opowie o rozgrywkach i pamięta wyniki meczów z ostatnich kilku lat…

Odpowiedzią jest oczywiście – zainteresowanie tematem. To, co zupełnie nas nie interesuje, mózg pomija i uważa za nieistotne. Z drugiej strony, interesujące nas tematy, są z łatwością przyswajane.

Aby skorzystać z tej cechy umysłu, staraj się wzbudzić zainteresowanie tym, czego chcesz się nauczyć. Zamiast czytania nudnej lekcji historii z podręcznika, pójdź do muzeum. Obejrzyj film czy poproś kogoś, kto pasjonuje się historią i przeleje odrobinę swojej pasji do Twojego umysłu!

9. Ważność

Dziewiątym fundamentem dobrej pamięci, jest ważność. To, co jest dla nas osobiście znaczące, zapamiętamy. To, co nie ma zupełnie znaczenia, ucieknie z pamięci.

Przykład: gdy usłyszymy w radiu o wypadku autokaru w jakimś kraju, za chwilę o tym zapomnimy. Natomiast jeśli ktoś z naszej bliskiej rodziny jest właśnie na wakacjach w tym kraju i częścią wycieczki jest podróż autokarem, ta informacja błyskawicznie zapadnie w naszą pamięć!

Jeśli chcesz coś lepiej zapamiętać, postaraj się odnieść to do własnego życia. Zamiast ograniczać się do teorii, ucz się przez praktykę i doświadczenie.  Znacznie lepiej zapamiętasz sposób obsługi aparatu fotograficznego – używając go, niż czytając instrukcję…

Gdy w swojej codziennej nauce zaczniesz korzystać z tych fundamentów, Twoje wyniki i ilość wolnego czasu będą znacznie większe. A im więcej ich użyjesz jednocześnie, tym lepiej. Dlatego stwórz swoją osobistą checklistę i sprawdzaj ją podczas każdej nauki.

A oto mapa myśli, którą możesz pobrać (po kliknięciu wersja HD) i wydrukować, aby pamiętać o w/w zasadach:

 

pamięć i dobre zapamiętywanie

 

Pozdrawiam

Marcin Kijak

Szybka Nauka Blog.pl

Tags: , , , , ,

Zostaw Komentarz